آقا محمد علي كرمانشاهي

209

مقامع الفضل

پس تكبير گفته وركوع وسجود را به نحو سابق به عمل آورده ، وبعد از سجدهء دويم درست نشسته اگر نماز مغرب باشد تشهّد بخواند به نحو سابق وسلام دهد به نحوى كه مىآيد والّا به ركعت چهارم برخيزد وبه نحو ركعت سيّم بجا آورده ، بعد از سجدهء دويم بنشيند ، وتشهّد بخواند به نحوى كه گذشت . پس سلام دهد به اين طريق : « السّلام عليك أيّها النّبي ورحمة اللّه وبركاته ، السّلام علينا وعلى عباد اللّه الصّالحين ، السّلام عليكم ورحمة اللّه وبركاته » . واگر نداند يا نخواهد مىتواند كه همهء دعاها واذان ، واقامه را ترك كند ودر ركوع به يك مرتبه « سبحان ربّي العظيم وبحمده » ودر سجود به يك مرتبه « سبحان ربي الأعلى وبحمده » ودر قنوت به يك مرتبه « اللهمّ صلّى على محمّد وآل محمّد » « 1 » ودر تشهد به « الحمد للّه أشهد أن لا إله إلّا اللّه وحده لا شريك له ، وأشهد أنّ محمّدا عبده ورسوله اللهمّ صلّ على محمّد وآل محمّد » ودر سلام به « السّلام عليكم ورحمة اللّه وبركاته » اكتفا نمايد . وبايد كه اهتمام در تصحيح قرائت وأذكار نماز نمايد وحروف را از مخرج مقرّره أداء نمايد مگر آنكه مخرج بعضي از حروف [ را ] نداشته باشد ، مثل غالب حبشيان كه مخرج « شين » نقطه دار ندارند كه در آن حرف معذورند ، واز اين جهت حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم فرمود : « سين بلال شين است نزد خدا » « 2 » . و « هاء » إنّا أنزلناه را اظهار كند و « كفوا » به ضمّ « فاء » با « واو » گويد ، يا با « همزه » يا به سكون « فاء » و « همزه » بخواند . ومراعاة تشديد ومدّ متّصل نمايد وادغام را ترك نكند ، وهاء وهمزه را

--> ( 1 ) همانطورى كه مرحوم مؤلّف در صفحهء 218 همين كتاب در مسأله 726 ، متذكر شدند « أصل قنوت مستحب است مطلقا » بنابراين حتى يك مرتبه صلوات را نيز مىتواند ترك نمايد . ( 2 ) عدة الداعي : 27 ، مستدرك الوسائل : 4 / 278 حديث 6496 .